onsdag 12 januari 2011

Stjärnor på himlen eller jä...... raketer

Gårdagen:
C ringde:
-Kan jag hänga med M hem efter skolan, pappa kan hämta mig sen ikväll...............

 Okej tänkte jag som den kärleksfulle modern jag är, det går väl bra!!
Hem som bara den tog lilltösen till hjälp o mocka  och fixa till de 6 vackra odjuren som befinner sig i Poppelhagen just nu!
Nöjda o glada beger vi oss ut i hagen för att hämta Sprayen o Brasse, då jäklar smäller de 2 bauta raker från nån granne, mitt över hagen pang pang och detta hemska visslande........
Sprayen fick  panik, frustande galoppa han runder i vår ishage, tätt följd av Brasse som gjorde så gott han kunde för  att se litta uppjagad ut!
Når man ser det röda i näsan när de frustar har jag som  vana att lägga ner alla övertalningsförsök att de ska lyda eller överhuvudtaget se att jag finns där:
Vi skiter i dem ,sa jag lite lätt irriterad till Frida, vi går in o skjuter grannen istället.....
20 minuter senare hade dessa 2 gossar lugnat ner sig så det gick bra att baxa in dessa över isgatan, det var inte halt, det va det glattaste jag har varit med om o jag e gammal.......
4 pållar va kvar i den andre hagen o de skulle oxå in, de hade oxå blitt litta rädda för raketerna o begett sig så långt upp i hagen som det bara går o det e långt ca 14,3 mil
Börja traska upp med grimskaft i näven o med bestämda steg närma jag mig flocken, då börja idioterna dansa ringdans runt mig, sprang runt  runt runt mig som om jag vore en jä..... julgran, de lät mig komma nära o precis när jag var nära så gav de sig iväg, pulsen börja slå litta mer o röken steg långsamt upp från denna ilskna kärring mitt i en  helmörk hage mitt på kvällen.
-Jag kommer nu mamma hör jag lillfrida gala, då har jag precis fått flocken på rätt håll ner mot huset, och som vanligt fånga denna lilla tös ett djur, detta blev denna gången en prickig ponny. Vi vandra o vandra i ca 1 meters snö, kylan ven om kinderna, fötterna förfrös istappar bildades i hästarnas man, vi kämpade och kämpade sammanbitna närma  vi oss ljuset då:
Lillskit får  spel, skiter fullkomligt i allt hoppar gladeligen opp på sin moder och försöker göra en lillebror, ben o hugg överallt Frida fick släppa Tutti och vips så va vi av med alla idioterna igen.
-Nä nu jävlar åker de på slakt hela gänget, vrålar denna ömma ponnymamma, jagar hysteriskt ner de så vi kan stänga av en hage så behöver vi ju bara gå 7 mil nästa gång.
Då galoppar de ner till sin ensilage bal och ställer sig o tuggar som inget hänt.
Försöker ta Dennis denna B-ponny som skulle blitt djävulens dragponny men som hamna i Poppelhagen, då biter denna odåga mig i handen , sen börjar han morra o visa tänderna och springer runt balen som en rabiessmittat hund.o jag efter svärandes som aldrig förr,Paarla denna halvdöa häst fick oxå fart på de gamla skånkarna o sen va det igång igen.....
-Nu skiter vi e dom,sa jag till dottern,högröd i ansiktet och uppretad till max...
Vi beger oss mot huset utan hästar.....
Då kommer C o Ponnypappan hem
_Kommer de inte? frågar C
-Fråga inte, fick hon som svar.
Sen fick dessa 2 höra vilkoren för framtida hästhållning och den innebar starkt reducerat hästantal, man kan säga 100 %.

Vad som hände sen vet endast månen, men kan berätta att idag när vi tog in dem stod de som fromma änglar vid grinden och följde snällt med i lugn takt.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar